PKR - FREEMASON

PKR - FREEMASON
The All Seing Eye

Sitelevel Spidering

Search This Blog

Thursday, November 25, 2010

Pelajar Tempatan Diganggu-Polis Senyap?



588 pelajar wanita hidup ketakutan
Oleh RIZANIZAM ABDUL HAMID



Inilah kawasan kolej kediaman pelajar perempuan UTeM di Pangsapuri Taman Tasik Utama, Ayer Keroh, Melaka.


MELAKA 23 Nov. - Seramai 588 pelajar perempuan di Kolej Kediaman Pelajar Universiti Teknikal Malaysia Melaka (UTeM) di Pangsapuri Taman Tasik Utama, Ayer Keroh di sini mendakwa hidup dalam ketakutan kerana sering diganggu pekerja warga asing yang semakin ramai mendiami kawasan pangsapuri itu.

Rata-rata pelajar tahun pertama dan kedua universiti itu mendakwa mereka sering diganggu oleh sekumpulan antara 10 hingga 15 warga asing dipercayai dari Vietnam, Bangladesh dan Indonesia khususnya pada waktu petang.

Menurut mereka, kebiasaannya kumpulan warga asing itu akan berkumpul di sebuah jambatan tidak jauh dari pangsapuri itu bermula dari pukul 5 petang sehingga 7 malam.

Mereka mendakwa sering diganggu dengan siulan dan kata-kata manja untuk menarik perhatian pelajar perempuan yang melalui jambatan tersebut.

Salah seorang pelajar, Nadrah Mohamad Bakri, 24, berkata, tindakan warga asing itu membuatkan dia merasa tidak selesa selain bimbang keselamatan diri sekiranya berlaku sesuatu yang lebih buruk.

"Setiap kali saya dan rakan-rakan melintasi jambatan itu, mereka akan melihat dengan pandangan yang lain.
''Kami tidak ada laluan lain untuk pergi ke kedai berdekatan kerana perlu melalui jambatan itu," katanya ketika ditemui Utusan Malaysia di sini.

Seorang lagi pelajar, Tengku Norariana Tengku Azam, 18, berkata, para pelajar bukan sahaja diganggu dalam perjalanan ke kedai tetapi sewaktu menjalankan aktiviti riadah di sebuah padang berhampiran pangsapuri yang mereka diami.

"Dari petang sampai ke malam, kumpulan warga asing ini akan melepak di padang membuatkan para pelajar tidak berani untuk beriadah.

"Kami amat berharap, pihak berkuasa dapat membuat operasi di sini kerana dikhuatiri ada di kalangan mereka yang memasuki negara ini secara tidak sah," kata pelajar tahun pertama Diploma Kejuruteraan Elektrik itu.

Bagi Noradlina Dzulkifli, 22, berkata, kejadian sebuah keluarga yang diserang lima lelaki warga Vietnam pada Rabu lalu membuatkan dia berasa takut selain lebih berhati-hati.

"Saya harap, pihak polis dapat sentiasa melakukan rondaan di sini untuk mengelakkan kejadian buruk berlaku," katanya.

Tamingsari: Polis segeralah bertindak jangan biarkan tuduhan polis makan gaji buta bertambah melarat
Kan ke Melaka sekarang dah jadi 'negeri Maju'??? maju-majukanlah fikiran anda.

No comments:

Post a Comment