PKR - FREEMASON

PKR - FREEMASON
The All Seing Eye

Sitelevel Spidering

Search This Blog

Wednesday, March 17, 2010

Kadar tol dua lebuh raya naik?


KUALA LUMPUR 14 Mac - Kadar tol dua lebuh raya iaitu Lebuh Raya Jambatan Pulau Pinang dan Lebuh Raya Pantai Timur dijangka akan dinaikkan.

Lebuh Raya Jambatan Pulau Pinang tidak pernah dikaji kadar tol selama 25 tahun, manakala Lebuh Raya Pantai Timur akan mengkaji kadar tolnya selepas enam tahun beroperasi.
Sumber memberitahu Utusan Malaysia di sini, kedua-dua lebuh raya tidak pernah menaikkan kadar tol sebelum ini.
''Semakan semula yang dilaksanakan oleh kerajaan akan menjadi kenaikan kadar tol buat julung kalinya, jika ia menjadi kenyataan,'' kata beliau lagi.
Kadar tol Jambatan Pulau Pinang masih kekal pada RM7 sementara Lebuhraya Pantai Timur yang membuka fasa pertamanya kepada orang ramai pada 1 Ogos, 2004 masih 12 sen setiap kilometer bagi kenderaan kelas pertama.
Sementara itu, sumber itu berkata, kedua-dua lebuh raya ini akan mengalami masalah jika kadar tolnya tidak dinaikkan.
"Ini adalah kerana kedua-dua pengendali lebuh raya telah meningkatkan kemudahan dan menambah perkhidmatan mereka pada kos yang tinggi. Kegagalan menaikkan kadar tol mengikut perjanjian konsesi asal mereka akan memberi kesan negatif.
"Oleh kerana kesesakan yang semakin meningkat, Jambatan Pulau Pinang telah dilebarkan dan membuka lorong ketiga pada bulan Ogos tahun lalu (2009).
"Jambatan sekarang boleh menampung 155,000 kenderaan sehari berbanding dengan 120,000 sebelum projek pelebaran dilakukan. Lorong baru itu dijangka dapat mengurangkan masa perjalanan semasa waktu sesak daripada 20 ke 11 minit," kata jelasnya.
Selain itu, Jambatan Pulau Pinang mempunyai pusat pemantauan komprehensif, dilengkapi dengan kamera litar tertutup (CCTV) sepanjang masa yang dipasang pada 24 lokasi. Ia juga antara lain menawarkan perkhidmatan rondaan 24 jam untuk memberi bantuan kepada kenderaan yang mengalami masalah kecil.
"Sementara itu, Lebuh Raya Pantai Timur (LPT) ini sekarang sedang menyiapkan fasa keduanya yang dijangka siap sebelum 2011," kata beliau.
"Dengan Lebuh Raya Pantai Timur 2 (LPT2) sepanjang 190km, pengguna boleh menggunakan lebuh raya empat lorong dua hala terpanjang dari Kuala Lumpur ke Kuala Terengganu.
"Kos Lebuhraya Pantai Timur (LPT) untuk fasa 1 hingga 4, adalah tinggi tetapi ia menjadi pemangkin untuk memacu dan mempercepatkan pertumbuhan ketiga-tiga negeri di Pantai Timur untuk mengimbangi pertumbuhan ekonomi antara negeri-negeri di Pantai Timur dan Pantai Barat."
Fasa 1 Lebuhraya Pantai Timur (LPT1) berukuran 160 kilometer panjang, menghubungkan Karak ke Kuantan. Fasa 3 dan 4 akan menghubungkan negeri-negeri Pantai Timur ke selatan hingga ke Johor dan dijangka siap sebelum akhir Rancangan Malaysia ke-10.
Sumber itu berkata, kadar tol di Malaysia dianggap antara kadar terendah di dunia.
Purata kadar tol bermula daripada RM0.11 per km pada Lebuhraya Pantai Timur hingga RM0.14 bagi PLUS.
Jambatan Suramadu di Indonesia yang merentasi Surabaya dan Madura memakan kos sehingga 30,000 rupiah (RM11.04) untuk 5.4 km, ini bermakna pengguna membayar RM2.04 untuk menggunakan jambatan tersebut manakala Jambatan Pulau Pinang hanya memakan kos RM0.26 setiap km.
Lebuhraya Subic-Clark-Tarlac (SCTEx) sepanjang 94km, merupakan lebuhraya bertol terpanjang di Filipina. Kos bagi kenderaan persendirian untuk menggunakan jambatan itu bernilai RM0.15 setiap km.
"Apa yang perlu diingatkan adalah bahawa lebuh raya ini bukanlah hanya sebagai penyambung ke bandar-bandar sahaja tetapi ia juga menyumbang kepada pembangunan ekonomi negara," kata seorang pakar lebuh raya yang enggan namanya dinyatakan.
"Tanpa lebuh raya-lebuh raya ini yang menjadi salur nadi ekonomi Malaysia, negara kita tidak akan menjadi dinamik dan tumbuh dengan pantas," kata beliau.

No comments:

Post a Comment