PKR - FREEMASON

PKR - FREEMASON
The All Seing Eye

Sitelevel Spidering

Search This Blog

Thursday, May 20, 2010

MALAYSIA MENUJU KE ARAH XINJIANG UIGHUR! BEGINIKAH NASIB KITA AKHIRNYA  APABILA DIPERINTAH PAKATAN RAKYAT YANG DIKUASAI DAP ?


Berdasarkan situasi politik semasa Malaysia masa kini dengan melihat betapa pecahnya kesatuan Melayu dan Islam disebalik bersatunya poltik orang2 cina dan golongan Neo Liberal yang mempergunakan isu2 sensitif seperti mengungkit dan mempertikaikan kontrak sosial bumiputera yang dipersetujui ketika era menuntut kemerdekaan, eksploitasi agama dan politik adu domba Pakatan Rakyat yang diterajui oleh DAP dan Anwar Ibrahim, Adakah Malaysia sekarang di landasan yang sama seperti yang di lalui oleh penduduk bumiputera islam Uighur di wilayah Xinjiang,China?


Rusuhan Urumqi Julai 2009 meletus pada 5 Julai 2009, di Ürümqi, ibu kota Negeri Autonomi Uyghur Xinjiang, di barat laut China  Jumlah yang terlibat antara 1,000 hingga 3,000 orang Uyghur. Angka kematian pada awalnya dilaporkan seramai 156, menurut sumber-sumber kerajaan Cina. Akhbar The Daily Telegraph melaporkan mangsa-mangsa itu adalah Cina Han. Sebagai tindakbalas, ratusan Cina Han bersenjatakan kayu dan belantan bertembung dengan kedua-dua polis dan Uyghur pada 7 Julai.
Keganasan merupakan sebahagian dari konflik etnik antara Cina Han dan Uyghur, satu Kumpulan etnik Turkik yang majoritinya beragama Islam. Rusuhan-rusuhan tercetus kerana ketidakpuasan hati terhadap kerajaan pusat China yang mengendalikan kematian dua pekerja Uyghur di wilayah Guangdong.

Sehingga 18 Julai, angka rasmi kematian telah meningkat sehingga 197 orang, manakala 1,721 lagi cedera manakala angka tidak rasmi dipercayai mencecah ribuan orang

Rusuhan itu bermula semasa satu demonstrasi jalanan selepas pembunuhan dua pekerja Uyghurs oleh etnik Han di Shaoguan, Guangdong dalam satu pertandingan antara pekerja-pekerja Uyghur dan Han pada 25 Jun 2009 dan bertukar menjadi ganas dan kejam. Pembunuhan di Guangdong berpunca apabila berlaku gangguan seksual terhadap pekerja wanita> oleh rakan sejawatan Uyghur dan khabar angin bahawa ada lelaki Uyghur yang merogol wanita Han di sebuah kilang Shaoguan. Rusuhan Urümqi bermula selepas satu bantahan diadakan di pasar Besar dan mereka mengecam pengendalian kerajaan terhadap insiden itu. Ramai pihak mendesak polis China melakukan siasatan menyeluruh terhadap pembunuhan itu. Orang Uyghur mengatakan pihak berkuasa gagal melindungi pekerja-pekerja Uyghur, atau menahan mana-mana Cina Han yang terlibat dalam jenayah itu.
Pegawai kerajaan pusat menyanggah dakwaan perusuh. Mereka dianggap cuba "menghalang dan melakukan keganasan jenayah terancang"

Peristiwa tersebut dianggap sebagai bom jangka yang menanti masa untuk meletup berikutan penindasan terhadap etnik pribumi minoriti Uighur oleh kerajaan China disamping tekanan ekonomi akibat penghijrahan besar besaran etnik Han ke wilayah tersebut yang mengaut sumber ekonomi masyarakat tempatan yang telah berlaku sekian lama sebelum itu.

Apakah orang2 Melayu tidak mahu mengambil iktibar daripada apa yang telah berlaku di luar negara?


















































Apakah Begini Akhirnya Nasib Malayu Malaysia Nanti akibat kerakusan kuasa politik yang merugikan bangsa dan agama???????????

No comments:

Post a Comment