PKR - FREEMASON

PKR - FREEMASON
The All Seing Eye

Sitelevel Spidering

Search This Blog

Sunday, April 25, 2010

PRK HULU SELANGOR : PKR HILANG 1 LAGI KERUSI PARLIMEN! BN MENANG BERGAYA

PRU 12 2008
PKR Menang dengan Majoriti - 198 undi


PRK Hulu Selangor 2010                                                
BN - 24,997                                                                             
PKR - 23,272
Majority -1,725
Peningkatan sokongan dari 2008 - 1923 undi

Pakatan Rakyat hari ini mengalami kekalahan pertama di kawasan yang dikuasainya apabila tewas dalam PRK Hulu Selangor kepada Barisan Nasional yang mencatat kemenangan  besar dengan penambahan majoriti lebih 1725 undi menewaskan PKR yang menang pada PRU lepas dengan majoriti 198 menjadikan PKR hilang satu lagi kerusi parlimen selepas beberapa episod MP PKR keluar parti dan pemecatan MP Zulkifli Nordin

Dalam proses demokrasi tersebut menyaksikan jumlah yang keluar mengundi meningkat berbanding pada PRU ke 12 yang lepas turut dicemari beberapa insiden panas bagaimanapun menunjukkan :

Pola pengundian menunjukkan BN mendapat kemenangan di kebanyakan kawasan Melayu dan Felda serta pola pengundi India yang telah mula kembali ke BN
Namun pola pengundia juga turut menunjukkan sokongan masyarakat cina masih tidak berubah dengan  sokongan kaum cina terhadap PR meningkat dengan ketara. BN hanya dapat menawan 25% sahaja sokongan masyarakat cina yang menunjukkan keazaman masyarakat tersebut yang telah tekad untuk mengubah kerajaan kearah sebuah Republik
Pola pengundian juga menunjukkan masyarakat melayu islam masih lagi diancam perpecahan yang serius dengan sokongan melayu terbahagi kepada dua dengan Umno menguasai kepercayaan masyarakat mealyu dengan kelebihan 20%-30% daripada PKR dan PAS

Perbandingan dibawah : kawasan cina (merah), Kawasan melayu (hijau)
Pengaruh majoriti parti ditanda (kuning)

Kg Baru Cina KKB (Chinese area), saluran 2 - PKR 203, BN 77
Kg Baru Cina KKB (Chinese area), saluran 4 - PKR 256, BN 73
Kg Baru Cina KKB (Chinese area), saluran 1 - PKR 207, BN 56 
Bandar Kuala Kubu Bahru (mixed area), saluran 1 - PKR 135, BN 82
Bandar Kuala Kubu Bahru (mixed area), saluran 2 - PKR 272, BN 212
Bandar Kuala Kubu Bahru (mixed area), saluran 3 - PKR 490, BN 205
Kg Baru Batang Kali (Chinese area), saluran 1- PKR 220, BN 58
Hulu Yam Barat (mixed area), saluran 1 - PKR 205, BN 184
Ampang Pecah (Malay area), saluran 5 - PKR 148, BN 216
Hulu Yam Barat (mixed area), saluran 1 - PKR 224, BN 168
Kg Gumut (Malay area), saluran 1 - PKR 104, BN 172
Kg Sungai Tengi Selatan (Malay Felda), saluran 1 - PKR 62, BN 176
Kuala Kalumpang (mixed area), saluran 1 - PKR 98, BN 128
Kg Baru Rasa (Chinese area), saluran 1 - PKR 301, BN 75
Kg Bahru Kerling (Chinese area), saluran 1 - PKR 268, BN 122

Jelas menunjukkan kawasan cina adalah milik PR, manakala kawasan melayu adalah milik BN, manakal kawasan dengan etnik yang bercampur2 yang juga merupakan kawasan perbandaran menyaksikan PR mendominasi kebanyakan tempat.

Hasil pola pola tersebut menunjukkan peningkatan sokongan keatas kerajaan BN dan UMNO oleh orang2 Melayu yang cemas ekoran beberapa tindakan PR yang dilihat mengancam survival Melayu dan Islam di negara ini. Pola juga menunjukkan peningkatan sokongan masyarakat India yang berasa tertipu dengan polisi PR yang dilihat melupakan janji PRU 12 serta isu Pulau Pinang.
Terdapat juga dilaporkan kes penyokong PAS tidak keluar mengundi sebagai membantah pencalonan Zaid Ibrahim dan membantah polisi tidak islamik PR sebelum ini.

Dan disebalik kemenangan tersebut PR menuduh BN menang atas kapasiti undi pos an pengundi hantu adalah dimaklumkan disini bahawa pihak PR juga mendapat jumlah undi yang mencecah ratusan (dalam 200 undi) undi  daripada sejumlah lebih 700 undi pos di kawasan tersebut.

Adalah jelas BN perlu mengambil hati dan menjaga kepentingan melayu dan india hasil keputusan PRK P Hulu Selangor. Kepentingan cina?......BN  fikir-fikirlah  adakah masih perlu terus memberi kek kepada golongan Opportunis dan cauvinis tersebut.. amalkan Tsun Tzu Art of War dalam politik.

Kini Tumpuan beralih kepada PRK Sibu Sarawak untuk melihat lagi kuasa politik cina

No comments:

Post a Comment