PKR - FREEMASON

PKR - FREEMASON
The All Seing Eye

Sitelevel Spidering

Search This Blog

Monday, May 31, 2010

APABILA PR MENANG PRU 13




PM      = PKR? ANWAR? (Pasti ke?)
TPM1 = PAS?
TPM2 = DAP (SUDAH PASTI)
TPM3 = SABAH/SARAWAK?

Beginikah janji Anwar apabila PR menang PRU 13 nanti?
Rasa-rasanya siapakah nanti antara TPM Tpm tersebut akan ada paling banyak kuasa?
Bilangan jawatan penting yang banyak dan bertindih kuasa bukanlah sesuatu yang baru bagi senario politik ASEAN. Ia telah dilakukan sebelum ini di Kemboja dan Thailand


Situasi di Kemboja

Kemboja pernah mempunyai 2 Perdana Menteri yang diterajui oleh Hun Sen dan satu lagi Norordoom Ranaridh. Ia berakhir dengan pertelinkahan yang mengorbankan byk nyawa apabila kedua2 Perdana Menteri tersebut akhirnya bersengketa merebut kuasa dan perbalahan antara 2 parti politik yang berlainan. Akhirnya Kemboja kembali kepada sistem 1 Perdana Menteri.

Situasi di Thailand

Thailand mempunyai sebilangan Timbalan perdana Menteri yang dilantik oleh Perdana Menteri Thailand sama ada dengan portfolio mahupun Timbalan Perdana Menteri Tanpa Portfolio. Namun peranan Timbalan Perdana Menteri tersebut adalah tidak begitu efektif dan vokal dan hanya merupakan jawatan2 politik yang diberi kepada entiti atau kumpulan2 tertentu.

Dan Anda semua bandinglah dengan apa yang Malaysia akan hadapi bila ada ramai TPM. Kita lihat senarai diatas ketiga2nya berlainan hala tuju dan matlamat. Adakah anda rasa ia akan efektif? Dan satu lagi apa akan jadi apabila PM tersebut tiada? ya ...ketiga2 timbalannya akan berjuang antara satu sama lain kerana merebut kan kerusi tertinggi tersebut.

No comments:

Post a Comment